Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

Missie en visie? Roep er een buitenstaander bij

Wie bent u en wat doet u? Wat zijn uw idealen en hoe wilt u die bereiken? Waarvoor staat u en waarvoor gaat u?
De missie, visie en waarden van uw onderneming bepalen, is geen piece of cake. Wel een aartsmoeilijke oefening, waarbij al menig copywriter zijn evenwicht verloor. Niet zo bij Schrijf.be. Copywriter Mieke bleef overeind en zette enthousiast haar tanden in de cake.

casestudy_vutg

leen dubois communicatieadviseur vlaamseoverheidUw missie, visie en waarden formuleren? De Vlaamse overheid beschrijft vijf stappen met bruikbare tips. De laatste stap gaat over de redactie: “Daarvoor kunt u beter iemand aanspreken met een communicatiebril of taalgevoel om de tekst op punt te stellen.” Prima tip van de Vlaamse overheid! En dat vond ook het communicatieteam achter het groeipakket.

Verwarring voorkomen

Leen Du Bois, communicatieadviseur bij het nog ‘jonge’ agentschap: “We hadden al heel wat uren geïnvesteerd om onze missie, visie en waarden ‘onder woorden te brengen’.

Dat was geen eenvoudige oefening: we wilden dat zowel voor ons agentschap als voor de publieke uitbetaler FONS realiseren. Want ons agentschap beheert de uitbetaling van het groeipakket, en FONS betaalt het uit aan onze gezinnen. Dat verschil is voor een buitenstaander niet zo duidelijk.”

Vloek der kennis vermijden

En dan is er dat moment dat je weet: nu komen we geen stap meer vooruit, nu moeten we stilstaan om daarna weer verder te gaan. Dát is het moment waarop je met Schrijf.be contact opneemt.

Leen: “Ik deed een rondvraag bij communicatieverantwoordelijken van andere organisaties: hebben jullie referenties en tips voor copywriting? Ik maakte kennis met enkele bureaus en besliste uiteindelijk om samen te werken met Schrijf.be. Toch vroeg ik mij nog af: zal dit wel lukken? Want we hadden zelf al zoveel gesleuteld aan de tekst. Hoe kon een buitenstaander daar nog iets aan toevoegen?”

Copywriter Mieke: “Op zo’n moment is een buitenstaander net wat je nodig hebt. Iemand die niet gebukt gaat onder de ‘vloek van de kennis’, maar zonder voorkennis naar je organisatie kijkt. En dat reflecteert in je missie, visie en waarden.”

Wikken en wegen

Het blijft een moeilijke oefening, ook als buitenstaander. Maar een beetje copywriter is gek op de uitdaging. Mieke: “Het lijkt wat op een puzzel. Elk woord wikken en wegen, schikken en herschikken. Geen woord te veel, geen woord te weinig, tot alles op de juiste plaats staat.”

En? Stond alles ook op de juiste plaats voor de klant?
Leen: “Als communicatieadviseur wil je iets wat goed ‘bekt’. Tegelijk merk ik een grote gevoeligheid bij onze mensen om de terminologie uit onze brainstormsessies en workshops te gebruiken. Het is dus een kwestie van evenwicht.

En die evenwichtsoefening is wel degelijk gelukt. De geest van onze initiële tekst over de visie, missie en waarden bleef overeind, maar ‘letterlijk’ ziet het er wel anders uit! De copywriting van Mieke was nodig om over ons DNA te communiceren via verschillende kanalen en platformen, zoals sociale media, onlinenieuwsberichten en persberichten.

Dus ja: opdracht geslaagd!”
 

groeipakket